Článků o googlovské učebně se teď objevilo víc, ale nedá mi to, a musím také přidat. A rovnou se přiznám, že všeobecné nadšení nesdílím. Ale přesto ji snažím využívat, abych ji zažila na vlastní kůži.
Učebna mi nepřinesla zase tolik nových věcí, které by mi pomohly, nebo které bych dosud neměla. A to žádný LMS systém ve výuce nepoužívám. Snad mi jen vnáší jakýsi řád do mého chaosu.
Složení žáků v mých podmínkách kopíruje běžnou třídu. Rozesílání zpráv tedy zvládnu běžným mailem, zvlášť díky využití skupinových adres. Takže přínos nic moc. Ale na druhou stranu zápis do třídy je triviální a bezproblémový. Pokud bych měla třeba namíchanou skupinu z více tříd, pak bych něco takovou hromadnou korespondenci uvítala.
Distribuce materiálů k žákům – často zdůrazňovaná výhoda třídy. Pro uživatele, který prostě chce přijít a učebnu používat, to je zcela určitě velké plus, ale v prostředí Google Apps to nebyl a není takový problém zařídit i bez Classroom. A dokonce s více možnostmi. Třeba doplněk Doctopus je opravdu silný nástroj. Zvládne rozeslání souborů i vyhodnocení práce. A stále se vylepšuje. Umí i distribuci různých souborů podle skupin, což je v GoogleClassroom hudba budoucnosti. Jedna z úžasných věcí, kvůli kterým GA přece používáme, je právě možnost skupinové práce na dokumentu, ale v Classroom na ni zapomeňte. Jeden žák = jeden dokument a tečka.
Také odevzdání práce žáky není až tak intuitivní, a je u toho víc klepání, než je nutné. Navíc někteří moji žáci si zvykli otvírat sdílené dokumenty přes odkaz v mailu, a pak docela složitě hledají tlačítko na odevzdání.
Přiznám se, že se mi moc nelíbí hodnocení. A už vůbec se mi nelíbí export hodnocení pro potřeby učitele. To si pánové z Googlu snad dělají srandu. To by nešlo vytvořit nějakou tabulku přímo ve učebně? A také bych doporučila podívat se Goobric, jak by také mohlo hodnocení vypadat. Ideální by byl výběr – Chceš prosté body? Chceš hodnotit podrobně? Určitě se hodí oboje.
Ale když už učebnu máme, tak pro ni hledám využití. Třeba pro zadání práce do hodiny, kdy žáci dostanou řadu i adres či dokumentů, se kterými mají pracovat. A zase problém, který jsem nečekala. Pokud chci stanovit nějaké pořadí, tak si vše musím pečlivě rozmyslet předem. Později ho již nezměním a můžu jenom smazat a vložit znovu. A to nemluvím o tom, že svůj doprovodný text nijak nenaformátuji. Nemám šanci něco zdůraznit třeba tučným písmem. Docela by hodil i komentář k jednotlivým odkazům, protože názvy přímo ze stránek nemusí být vždy zcela srozumitelné. Jsou to drobnosti, ale docela otráví.
Zatím prostředí stále osahávám, ale určitě se s ním bude slušně pracovat učiteli, který se nechce zabývat žádnými doplňky nebo o nich ani neví, ale má chuť pracovat s GoogleDokumenty. Takže může nalákat právě začátečníky, kteří potřebuji opravdu pár základních akcí. I to může být pozitivem.
Ale snad se učebna bude postupně vylepšovat a dojde i na nápravu nedostatků. Ale zatím poslední novinka je možnost, aby si žáci přidali avatar. Musím se přiznat, že to mne opravdu netrápilo.