Jak si spočítali bufet (2. část)

Už jsme zvládli číselník, formuláře a všechna data propojit do jedné tabulky – 1. část.

Jak to začalo fungovat

V tomto okamžiku přišlo na řadu kouzlo. Začali nakupovat a prodávat a ejhle! všem se údaje v tabulce změnily! Někdo z nich přecenil rohlíky a vida! změnu pocítili všichni! A kdo ne, tak opravoval.

Pak si vyzkoušeli, že nelze čísla upravovat v nové tabulce, protože pak zmizí všechny údaje, ale musí se upravovat výhradně výchozí tabulky a tato úprava se objeví všem. Tedy vlastně, že všechna data mají jeden zdroj, jsou společná a nelze je měnit úplně libovolně.

Proběhla vlastně kontrola, že správně spojeno a můžeme popojet dál a ze shromážděných dat potřebujeme vytáhnout informace.

Jak začali počítat

Původní představu, že výpočty budeme provádět přímo do dalšího listu tabulky jsem rychle opustila a připravili si raději mezivýsledky na jednotlivé listy. Vůbec řada věci by šla dělat s odkazy přímo do originálních tabulek, ale to už by bylo pro většinu žáků úplně neprůhledné.

S využitím funkce SUMIF si spočítali prodej/nákup jednotlivých položek číselníku. Tady došlo na ruční úpravu rozsahu na více řádků a využití absolutní adresace.

Pak už konečně začala vznikat tabulka s komplením hospodařením. V prvním kroku stačilo jen zadat rovnátko a jednoduché klepáním myší v listech tabulky.

V takto připravené tabulce už stačilo využít

  • jednoduché vzorce na celkové částky nákupu, prodeje a zisku
  • jednoduchý vzorec na počet kusů na skladě
  • podmíněné formátování na záporné položky
  • funkce KDYŽ pro upozornění na chybějící položky

Každému vznikal přehled stavu jeho bufetu.

Ještě jsme na konec přidali nějaký graf a trochu minima a maxima (to jde nakombinovat s podmíněným formátováním).

Pak ještě jednou proběhla ve skupině kontrola – teoreticky měli mít všichni stejné výsledky, takže když takové nebyly, tak se hledalo co a kde je špatně. Byla to docela rušná část hodiny se spoustou vzrušených hovorů a spoustou spolupráce a rad.

Na konec jsme přece jenom použili Google Učebnu pro odevzdávání, aby výsledky byly na jednom místě a taškařice byla prohlášena za skončenou.

Nápady a možnosti by ještě byly, ale práce zabrala dost hodin a pozornost už mizela. Nakonec výsledkem neměl být žádný profesionální produkt.

Co bych udělala jinak

Rozhodně bych dala pozor na závěrečné odevzdávání. Složku mohl odevzdat jen vlastník a přitom se nějaké soubory přesunuly do adresáře Classroom a objevily se jen zástupce. Vyvolalo to chaos a paniku. Takže ze mne rozhodně neodevzdávat adresář do Učebny. Podobně i když má soubor nastavené sdílení, tak jeho odvezdání v úkolu změní práva.

Co by dalo ještě udělat

Měla jsem v plánu vytvořit evidenční kartu zboží, stačilo použít funkcí SVYHLEDAT.

V číselníku zůstala nepoužitá položka Typ zboží a ta byla plánovaná pro výběr a třídění. Dala by se jinak řešit problematika rolí v systému – každý by si připravil menší tabulku pro nějakou pozici, někdo účetní, někdo skladník, někdo prodejce a pod. To by ale chtělo opravdu zkušené uživatele. Třeba někdy příště.

Bufet nám zabral spoustu času a nebyl na konci úplně dokonalý, ale byla to podle mne velmi smysluplná a komplexní práce. Přes všechny nedostatky jsem na ni pyšná.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *