V informatice je úžasné, jak lze jednotlivé stavební kameny propojovat.
Vždycky mne hrozně mrzí, když kolegyně z 1. stupně odmítají informatiku učit. Vždyť by tím vlastně získaly další hodinu, kde mohou smysluplně propojovat informatiku s ostatními předměty.
My jsme si propojili v 6. třídách informatiku s informatikou – téma internet, resp. sítě s organizací dat.
Původní idea byla tvorba myšmap s využitím aplikace Mindmup. Aplikaci jsme připravili mezi povolené aplikace pro instalaci na školním Google Workspace. Nakonec, ale bylo všechno jinak.
Nešel internet! Tak sáhli po papíru a psacích potřebách. A to bylo opravdu dobře!
Nejdřív jsme si házeli na tabuli společně pojmy, které se k internetu vztahují nebo které si aspoň myslí, že se k němu vztahují – takový malý brainstorming. Pak jsem si tvořili společně mapu, pojmy třídili a společně doplňovali další a vše upřesňovali.
Máme 3 souběžné 6. třídy a v každé nás znalosti žáků první hodinu dovedly různými směry. Další hodinu jsme pak naši mapu internetu četli a doplňovali další informace.
Práce opravdu všechny bavila a výsledná práce byla jedna hezčí než druhá – takže jen jedna úplně náhodně vybraná.
Zpracovávat mapu rovnou do elektronické podoby se nakonec jevilo velmi obtížně – současně přemýšlet na strukturou a ovládáním by bylo moc. Ale přišlo nám smysluplné se naučit alespoň základy práce s elektronickou myšlenkovou mapou, takže nastoupil plán B.
Tvořit opravdu celou mapu od základů by asi už moc nezaujalo a bylo by opravdu na hodně dlouho. Proto do Google Učebny dostali v úkolu jako kopii pro každého připravenou část mapy a už ji jen rozšiřovali a doplňovali o obrázky.
Ale rovnou přiznám, že i to bylo opravdu náročné a investovaný čás neodpovídal výsledku a proto jsme v některých třídách už tuto část vypustili.
Nakonec jsem ještě kreslení mapy využili i v devátých třídách, protože guláš v pojmech měli také opravdu pořádný!