Jeden večer Pavel se Štěpánkou si povídali o výuce nové informatiky a také začlenění běžného software do výuky informatiky. Štěpánka mluvila třeba o programátorském deníku a využití textového editoru.
Koneckonců si sami vše poslechněte.
Už delší dobu využívám podobným způsobem prezentaci. Když probíráme pojmy jako je hardware, software a pod. tak si z prezentace děláme poznámkový sešit (ten si jinak nevedeme).
Žáci dostanou předpřipravenou prezentaci s osnovou a několika obrázky.
Během výuky jen tak mimochodem využijí
- pořízení textu
- seznam s odrážkami
- vkládání obrázků, včetně vyhledávání přímo v prezentaci
- manipulace s tvary
- vkládání vlastních tvarů
- použití kreslení (spojování, čára)
Proč ten Golem? Golem bez šému/duše je jako hardware bez software.
A pak si ukazujeme, jak se do 1 Byte zakóduje písmeno.
Využijeme přitom
- vložení konkrétního rozvržení stránky
- vložení tabulky
- naformátování tabulky (písmo, zarovnání, barvy).
Vlastnímu kódování předchází velké manévry se zobrazením dvou oken na obrazovce (kódovací tabulka + prezentace) a vůbec manipulace s kartami v Chrome. Potom ještě navazuje aktivita s jejich vlastními zakódovanými zvířaty, takže ještě přidáme snímání obrazovky, popř. uložení snímku jako obrázku a nahrávání na nástěnku.
A vše dovrší stažení výsledku ve formátu pdf, protože si přece tvoříme zápisky.
Celou dobu je prioritou výuka informatických témat a prezentace je jen nástroj. Na druhou stranu se rozhodně i v digitálních kompetencích o slušný kousek posuneme.
Tohle jde přece dělat k každém předmětu!
PS. Proč nevyužívám textový editor? V tomto případě mi vyhovuje systém kartiček pro jednotlivé pojmy, možnost dokreslování a jednoduchá manipulace s obrázkem na snímku.