Můj rok s Google Apps (I. část)

Před rokem v květnu jsem se odhodlala a zaregistrovala pro školu GoogleApps. A než jsem se rozkoukala, tak je rok používání za mnou. Tak pár velmi subjektivních postřehů.

Postřeh první – správa GA

Musím se hodně, hodně učit.

Stále je toho víc, co nevím, než toho co vím a stále se něco děje a mění. Prostě cítím, že jsem stále na začátku. Zvládám něco málo základního nastavení a hromadné zakládání uživatelů, ale na druhou stranu je celé nastavení tak snadné, že není problém cokoli nastavit s pomocí nápovědy.

Pro jednodušší zapamatování jsem pro  přihlašování využila stejná uživatelská jména jako ke školní síti rozšířená o doménu. Uživatele člením hlavně do základních skupin učitelé a žáci a žáky dále po třídách. Pro skupiny mám založené skupinové maily, které se mi mimořádně osvědčily. Vzhledem k základní škole a věkovým limitům mají G+ povolené jen učitelé.

Postřeh druhý – žáci a GA

Abych se sama naučila s GA pořádně pracovat, tak jsem začala tento rok od žáků. Prostě jsem to udělala přesně opačně, než je asi obvyklé.

V hodinách informatiky GA používám docela masivně. Takže jsem si otestovala, že žáci s nimi rozhodně problémy nemají. Filosofii sdílení a spolupráce dostanou žáci do krve velmi rychle. Trošku jsem se snažila o takovou záškodnickou činnost, protože řada žáků už teď má tendenci odevzdávat své práce sdílením a doufala jsem, že se tak GA dostane i k učitelům. Tak se k mé radosti i stalo, takže někteří kolegové získali povědomí tímto způsobem.

Využívala jsem vlastně všechny základní aplikace (mimo tvorby formulářů). V různých třídách a ročnících jsme používali mail, tvorbu textových dokumentů, tabulek, prezentací a nákresů a také map. Něco samostatně, něco sdíleně. Použili jsme i účet na YouTube a blog na Bloggeru. Zkusili jsme i některé aplikace do GA dodat (Coggle a PowToon).

Co mne zlobilo, byla hesla a sklerotici v žákovských řadách. Když si nepamatují hesla, tak je to opravdu peklo. Trošku pomohla až mnou nastavená hesla typu Jsemtrouba. Heslo Jsemtrubka. ovšem neprošlo, protože  někteří psali trubku s „p“. Naopak v některých třídách jsme GA využívali tak intenzivně, že žáci nakonec nevěděli hesla ke svým účtům na školní síti a používali hosta, protože jim na všechno stačilo přihlášení do GA. Pak si vyberte!

Pro žáky GA zcela pochopitelné a průhledné. Automatické ukládání silně návykové. Využití chatu ke spolupráci najdou rychle sami.

Postřeh třetí – výuka s GA

Pro mne se GA staly naprosto nepostradatelným pomocníkem. Hodně v informatice (i když si přiznejme, že třeba práce v textovém dokumentu neposkytuje až takový komfort jako jakýkoli instalovaný kancelářský balík), hodně i v jiných předmětech. Využívám je i pro pro „class management“, prostě přehledy známek, žáků, peněz apod.  Aplikace GoogleDrive je to první, co instaluji na jakýkoli stroj, který používám – PC, NB, mobil i iPad. Dnes už mám na GoogleDisku svá kompletní školní materiály a „nosím“ je všude se sebou. Neuvěřitelná pohoda!

S čím jsem se hodně skamarádila, a bez čeho už si nedovedu některé věci představit, jsou scripty.  Ty jsou pro mne opravdu neocenitelným pomocníkem. Ušetří spoustu času a velmi zpřehlední odevzdávání prací, ubylo handrkování s tím, kdo co a kam poslal. Především a hlavně Doctopus na distribuci materiálu žákům a jeho hodnocení, Goobric na rozsáhlejší hodnocení prací a Yet Another Mail Merge a Autocrat na hromadné rozesílání mailů. Občas využívám i Floobaru, ale nepíšu vhodné testy příliš často. Nevýhoda je snad jen to, že si žáci velmi rychle zvyknou na zaslání výsledků mailem, a někteří o něj i stojí. Čas investovaný do zvládnutí scriptů se mi mnohonásobně vrátil.

Sdílený disk je skvělá věc. Výuka s GA je pohoda a při využití scriptů je to ještě lepší.

4 Komentářů

  1. Martin Vonášek

    Pěkné, díky za všechny scripty – co se týče materiálů a jejich rozesílání žákům tak jsem hodně přešel na edmodo. V GA jsou mým největším pomocníkem sites a samozřejmě disk. Na hromadné emaily, respektive newslettery používám flashissue, ale teď už to stojí peníze. Taky díky za plickers.
    Tvůj blog je prostě radost číst

  2. Jitka Rambousková

    Martine, díky za komentář 🙂
    Když je tolik věcí, které se dají využívat! A tolik věcí, které bych chtěla ještě zkusit. Jen se bojím, abych pak v tom svým žákům neudělala guláš, než dělám teď.

  3. Vašek Vávra

    Dobrý den, jsem rád, že se najde i někdo další, kdo je nadšený do Google Apps. Dovolím si malý tip – osvědčilo se mi dělit žáky do skupin podle roku narození; je to praktičtější než podle třídy, která se musí každý rok měnit. Skupinové maily jsou samozřejmě něco jiného – tam už to jde na třídy. Ať se Vám daří… 😉 VV

    • Jitka Rambousková

      Děkuji za komentář.
      Žáky podle tříd člením kvůli právům i na školní síti a pro pojmenování skupin tříd nepoužívám označení typu 6.B, ale označuji je jmény třídního, např. trNovak. A tak změny jsou minimální. Ale vždycky jde všechno udělat úplně jinak 😀

Komentáře jsou vypnuty.