Před rokem v květnu jsem se odhodlala a zaregistrovala pro školu GoogleApps. A než jsem se rozkoukala, tak je rok používání za mnou. Tak pár velmi subjektivních postřehů.
Postřeh první – správa GA
Musím se hodně, hodně učit.
Stále je toho víc, co nevím, než toho co vím a stále se něco děje a mění. Prostě cítím, že jsem stále na začátku. Zvládám něco málo základního nastavení a hromadné zakládání uživatelů, ale na druhou stranu je celé nastavení tak snadné, že není problém cokoli nastavit s pomocí nápovědy.
Pro jednodušší zapamatování jsem pro přihlašování využila stejná uživatelská jména jako ke školní síti rozšířená o doménu. Uživatele člením hlavně do základních skupin učitelé a žáci a žáky dále po třídách. Pro skupiny mám založené skupinové maily, které se mi mimořádně osvědčily. Vzhledem k základní škole a věkovým limitům mají G+ povolené jen učitelé.
Postřeh druhý – žáci a GA
Abych se sama naučila s GA pořádně pracovat, tak jsem začala tento rok od žáků. Prostě jsem to udělala přesně opačně, než je asi obvyklé.
V hodinách informatiky GA používám docela masivně. Takže jsem si otestovala, že žáci s nimi rozhodně problémy nemají. Filosofii sdílení a spolupráce dostanou žáci do krve velmi rychle. Trošku jsem se snažila o takovou záškodnickou činnost, protože řada žáků už teď má tendenci odevzdávat své práce sdílením a doufala jsem, že se tak GA dostane i k učitelům. Tak se k mé radosti i stalo, takže někteří kolegové získali povědomí tímto způsobem.
Využívala jsem vlastně všechny základní aplikace (mimo tvorby formulářů). V různých třídách a ročnících jsme používali mail, tvorbu textových dokumentů, tabulek, prezentací a nákresů a také map. Něco samostatně, něco sdíleně. Použili jsme i účet na YouTube a blog na Bloggeru. Zkusili jsme i některé aplikace do GA dodat (Coggle a PowToon).
Co mne zlobilo, byla hesla a sklerotici v žákovských řadách. Když si nepamatují hesla, tak je to opravdu peklo. Trošku pomohla až mnou nastavená hesla typu Jsemtrouba. Heslo Jsemtrubka. ovšem neprošlo, protože někteří psali trubku s „p“. Naopak v některých třídách jsme GA využívali tak intenzivně, že žáci nakonec nevěděli hesla ke svým účtům na školní síti a používali hosta, protože jim na všechno stačilo přihlášení do GA. Pak si vyberte!
Pro žáky GA zcela pochopitelné a průhledné. Automatické ukládání silně návykové. Využití chatu ke spolupráci najdou rychle sami.
Postřeh třetí – výuka s GA
Pro mne se GA staly naprosto nepostradatelným pomocníkem. Hodně v informatice (i když si přiznejme, že třeba práce v textovém dokumentu neposkytuje až takový komfort jako jakýkoli instalovaný kancelářský balík), hodně i v jiných předmětech. Využívám je i pro pro „class management“, prostě přehledy známek, žáků, peněz apod. Aplikace GoogleDrive je to první, co instaluji na jakýkoli stroj, který používám – PC, NB, mobil i iPad. Dnes už mám na GoogleDisku svá kompletní školní materiály a „nosím“ je všude se sebou. Neuvěřitelná pohoda!
S čím jsem se hodně skamarádila, a bez čeho už si nedovedu některé věci představit, jsou scripty. Ty jsou pro mne opravdu neocenitelným pomocníkem. Ušetří spoustu času a velmi zpřehlední odevzdávání prací, ubylo handrkování s tím, kdo co a kam poslal. Především a hlavně Doctopus na distribuci materiálu žákům a jeho hodnocení, Goobric na rozsáhlejší hodnocení prací a Yet Another Mail Merge a Autocrat na hromadné rozesílání mailů. Občas využívám i Floobaru, ale nepíšu vhodné testy příliš často. Nevýhoda je snad jen to, že si žáci velmi rychle zvyknou na zaslání výsledků mailem, a někteří o něj i stojí. Čas investovaný do zvládnutí scriptů se mi mnohonásobně vrátil.
Sdílený disk je skvělá věc. Výuka s GA je pohoda a při využití scriptů je to ještě lepší.
Pěkné, díky za všechny scripty – co se týče materiálů a jejich rozesílání žákům tak jsem hodně přešel na edmodo. V GA jsou mým největším pomocníkem sites a samozřejmě disk. Na hromadné emaily, respektive newslettery používám flashissue, ale teď už to stojí peníze. Taky díky za plickers.
Tvůj blog je prostě radost číst
Martine, díky za komentář 🙂
Když je tolik věcí, které se dají využívat! A tolik věcí, které bych chtěla ještě zkusit. Jen se bojím, abych pak v tom svým žákům neudělala guláš, než dělám teď.
Dobrý den, jsem rád, že se najde i někdo další, kdo je nadšený do Google Apps. Dovolím si malý tip – osvědčilo se mi dělit žáky do skupin podle roku narození; je to praktičtější než podle třídy, která se musí každý rok měnit. Skupinové maily jsou samozřejmě něco jiného – tam už to jde na třídy. Ať se Vám daří… 😉 VV
Děkuji za komentář.
Žáky podle tříd člením kvůli právům i na školní síti a pro pojmenování skupin tříd nepoužívám označení typu 6.B, ale označuji je jmény třídního, např. trNovak. A tak změny jsou minimální. Ale vždycky jde všechno udělat úplně jinak 😀