V poslední době jsem narazila na pár služeb či aplikací, které mi připravily zklamání či rozčarování. Online aplikace jsou fajn, používáme je asi všichni docela často, těší nás, že nemusíme nic instalovat, nic aktualizovat, ale když přestanou fungovat nebo se výrazně změní, tak je potíž.
Už před časem mne takhle hodně zklamal edu.Glogster. Bezvadná věc, dobrá administrace třídy, ale postupně ubývalo možných žáků v bezplatné verzi, až zůstala jenom verze placená. Za 30 žáků dnes mám zaplatit za rok 25$, to sice není tragické, ale na ten 1 či 2 postery za rok, to zase tak málo není. Jde využít Glogster jako takový, kde si každý žák vytvoří svůj účet, ale to je dost nepohodlné a víme, jak často slyšíme „Já se nemůžu přihlásit, nevím heslo“. Navíc se hrne na žáky spousta, slušně řečeno podivných, děl ostatních uživatelů. Zkusila jsem, ale nepřišlo mi to příliš dobře použitelné. A u mladších 13 let stejně máme opět smůlu.
Musím se přiznat, že ani z předělaného Prezi nejsem nijak nadšená. Jejich kolečko bylo geniální! A už není.
Další nepříjemné chvíle mi způsobil online grafický editor SumoPaint. Bezvadná aplikace, kterou jsem propagovala, kde to šlo, naučila jsem se s ní řadu věcí a myslím, že jsme tvořili docela zajímavé věci. Tak jsem ho vytáhla i letos, v klidu pracujeme a ejhle, najednou je spousta voleb přístupných jen po zaplacení. Třeba na filtry se podíváte, co by šlo, kdyby … Tak budu muset najít jiného favorita a modlit se, aby nebyl tak úspěšný, že by ho chtěli také zpoplatnit. Zatím jsem se vrátila k offline editoru a oprášila PhotoFiltre. Tady jsem tak napůl spokojená a napůl ne. Free verze 7 pracuje s vrstvami, filtry fungují, funguje i histogram, což je fajn, ale je podle webu poslední bezplatná a navíc mi v ní nejde čeština. A třeba u šesťáků je to letos docela problém, trošku fungují jako cvičené opičky, mají problém i se slůvky Save a Open. Jednodušší v.6 v češtině mám tedy ještě raději schovanou. UPDATE: Jak mne upozornila Jana, tak původní SumoPaint stále funguje na adrese http://www.sumo.fm/#create.
A poslední zklamání jsou pro mne aplikace na iPad na konstrukce (nejlépe dynamické) a aplikace Sketchometry zvlášť. Byla jsem nadšena, když jsem ji objevila, protože Sketchometry v prohlížeči se mi líbila. Budu moci dynamickou geometrii tvořit přímo na iPadu a třeba i v hodině, žádné hledání na GeogebraTube předem. Hurá! Ale nic takového. Gesta většinou fungují, pokud se tedy nerozhodnou místo oblouků vymalovat lomené čáry a tím se nevyhodnotí úplně jinak. Ale některé úprava objektů! O těch si můžu zatím asi nechat jenom zdát, vyplnit třeba kruh jinou barvou nejde. Trasovat – nelze. Změna velikosti je spíše náhodná. A tak stále sleduji aktualizace v naději, že to takhle skončit nemůže. Třeba na Androidu budete mít více úspěchů. Nebo vám na iPadu funguje korektně?
PS. Než jsem článek pustila ven, tak přišla aktualizace, která tyhle dva problémy odstranila, ale zase mi vůbec nejde zvětšování nákresny. Takže žádná sláva.
To jsou zcela typické problémy. Dnešní učitel se musí aktuálně orientovat. Je samozřejmě myslitelné prostě zaplatit, ale to vše neřeší. Stejně si musíte dávat velký pozor, abyste neplatili za něco, co je již dávno překonané. Takže je nutné vytvářet si prostředí, v němž dokážete sledovat, co je kde nového. Dám vám svůj oblíbený tip: Free Technology for Teachers – http://www.freetech4teachers.com/.