Už ten pokrok dorazil i k nám! Jsou nadšené děti – od páté do deváté třídy a jsme nadšené i my, tedy dvě učitelky, co je používáme v informatice. A moc se to líbilo všem, komu jsme je ve škole ukázali.
Myslím, že je to jedna z nejlepších věcí, kterou jsme v poslední době pořídili.
Pořídili jsme si totiž několik robotků Ozobot Bit. A teď zkoušíme, co umí, co s nimi umíme my a taky, co v kterém ročníku použít.
Co Ozobot umí?
Jezdit po čáře a měnit barvu. Na spoustu zábavy a legrace to úplně stačí. Podstatnější je, jak tyto vlastnosti využít k řešení úkolů a v jakém prostředí je řešit. Buď můžeme nechat rozhodování na náhodě nebo robota řídíme barevnými kódy, popř. mu sestavíme program.
1. krok – fixy a papír
Určitě první stupínek, který nejde minout a který dovede žáky dobře nastartovat. Na papír stačí malovat své čáry, tedy své bludiště a Ozobot už jede. To zvládnou nejmenší, klidně i předškoláci. Ti větší, když dostanou tabulku s kódy, sami bez velkého vysvětlování začnou Ozoboty zrychlovat, otáčet apod.
Co nás zlobilo? Jednoznačně fixy – zelené zvlášť. Nemáme originální a trefit kombinaci barvy fixu, osvětlení a papíru byl někdy nadlidský úkol. Prostě si zelenou klidně četl jako modrou a modrou jako černou. Takže jsme nijak zvlášť neřešili použití kódů, buď se to povedlo nebo ne, důležité bylo, že se všichni bavili a seznámili se touhle novou hračkou.
Co se líbilo? Vlastně úplně všechno. „Wow efekt“ byl obrovský všude.
2. krok – tablety a řešení úkolů
Po tom, co si všichni Ozobota osahali, tak jsme přešli k řešení úkolů. Moc pěkná sada úkolů k vytištění je na stránce http://ozobot.com/play/construction-kit-games. Protože nás opravdu zlobily fixy, tak na řešení úkolů jsme použili iPady. K Ozobtům totiž existují i aplikace pro iOS i Android – http://ozobot.com/play/apps.
Aplikace má módy Freedraw, Playground a Challenge. V módu Challenge jsou připravené úkoly k řešení a k nim jsou k dipozici jen příslušné kódy. Úlohy jsou stupňované a řešení si mohou žáci nechat zobrazit. Tento mód tedy slouží k učení a pochopení filozofie Ozobota. Je výhodné, že jednotliví žáci mohou postupovat vlastním tempem.
Mód Freedraw jsme využili k překreslení některých úkolů z tištěné podoby. Tady mají žáci k dipozici všechny kódy a musí se tedy sami rozhodnout, které a kde použijí. Musí tedy více přemýšlet a prvotní nadšení u některých polevuje.
Co zlobilo? Nic. Ozoboti nám na tabletech fungovali velmi dobře, kódy četli mnohem lépe než s papíru. Ale až po té, co jsme nastavili jas na 100% a všichni zvládli kalibraci v aplikaci. Práce je složitější o překreslení, ale celkově mi práce s tablety přišla svižnější než s papírem.
3. krok – vlastní programování
Ozobot může jezdit i bez čar na papíru nebo tabletu. Je možné mu připravit program v prostředí Ozoblockly a ten do něj nahrát. Sice se programování nijak systematicky v hodinách informatiky nevěnuji, ale přece jenom si všichni vyzkouší „hodinu kódu“ na stránkách https://code.org/ a tak jsem měla hodně zjednodušenou situaci. Všem bylo prostředí velmi povědomé a jediné zklamání bylo, že nebyly certifikáty.
Na seznámení s programováním jsem využila výukové lekce na http://games.ozoblockly.com/. Využili jsme Shape Tracer a Shape Tracer 2. Opět stupňované úlohy – první sada využívá jen sekvence a v druhé sadě je použití smyček. Obě sady simulují pohyb Ozobota přímo na obrazovce, ale dají se i do Ozobota nahrát. Jen tři zadání je nutné vyzkoušet přímo s robotkem, takže se všichni vystřídali. Líbilo se mi, že jsou žáci upozornění, když mají zbytečné dlouhé řešení. Opět si každý procházel řešení svým tempem a podle svých schopností. Škoda, že výukových lekcí není na stránce víc – programy v Ozoblockly mohou být mnohem bohatší.
Co zlobilo? Vlastní programování bylo úplně v pohodě, někteří žáci si dokonce ujasnili, kde mají pravou a kde levou ruku. Pro nahrávání programu by měl být jas obrazovky na 100%, z čehož jsem neměla žádnou velkou radost, nakonec to nutné nebylo. Ale víc nás zlobil prohlížeč Chrome – nedařilo se nám někde nahrávat do Ozobotů programy a pomohla až změna prohlížeče. Důvod neznám.
A tady jsme zatím skončili. Až uděláme větší pokroky v programování, tak se určitě podělím.
Pokud hledáte další materiály, podívejte se třeba na portál uživatelů http://portal.ozobot.com/lessons.
Moc díky za přiblížení tématu. Okolo pořád slyším o ozobotech, ale zatím jsem neměla možnost „osobního“ kontaktu. Tvůj článek mi pomohl. Děkuji 🙂