S deváťáky jsme si trošku hráli s rozšířenou realitou a připravili takové fotografické hádanky pro ostatní třídy. Zase jsme využili všechno možné a mixovali, až se z nás kouřilo. Nejdřív jsme do obrázku schovali nějaké místo na zemi a pak přidali vyluštění, a to dokonce dvěma způsoby
Začali jsme připravou obrázku místa na Zemi – sejmuli ho, 4x vložili do grafického editoru a poskládali z něj symetrický obrázek, takový jednoduchý kaleidoskop. My jsem použili kombinaci Google Earth (má hezkou volbu kopírovat obrázek) a offline grafický editor PhotoFiltre 7. V editoru jsme využívali vrstvy a doladění obrázku křivkami apod. Pokud se vám do této kombinace nechce, můžete si ušetřit práci pomocí http://rorschmap.com/. A ještě tu stejnou hodinu jsme k místům vytvořili i QR kódy. Použili jsme jen názvy míst, ale určitě šlo by schovat i přesné souřadnice. A příště bych si víc hlídala, aby na mapách bylo něco snadno rozpoznatelného.
V další hodině jsme pak pokračovali na tabletech rozšířenou realitou Aurasma. Při přípravě na hodinu jsem všechny upravené mapy vytiskla a na Aurasmě vytvořila společný účet. Žáci si v hodině stáhli vhodné obrázky ke svému místu a někteří si vytvořili koláže. A pak přišla ke slovu Aurasma. Určitě na webu najdete spousta podrobných návodů na její dokonalé využití. Nám stačily jen 3 jednoduché kroky přímo v tabletu:
- zvolit ze zařízení overlay – obrázek, který se objeví; to byla koláž a pojmenovat ho
- vyfotit marker – to byl připravený kaleidoskop z mapy, upravit velikost overlay
- pojmenovat auru a publikovat ji jako veřejnou
A pak už se kontrolovalo a prohlíželo, co to udělali spolužáci. Vše korunuje nástěnka s fotkami a QR kódy. Ani nevěděli a připravili mi skvělou pomůcku do hodin pro další třídy.
Pokud byste si práce chtěli prohlédnout u sebe, tak na Aurasmě nás najdete jako uživatele zsny a některé podklady si můžete stáhnou z Dropboxu.
Aurama je vcelku jednoduchá aplikace pro iOS i Android, ale trochu trucovitá. Musí s ní mít trochu trpělivosti a nespěchat na ni. Určitě si ji dobře vyzkoušejte předtím, než s ní začnete dělat s žáky. Výhodou společného účtu bylo snadné sdílení výsledků na školní iPady, protože ne všichni zvládli hned svou auru nastavit jako veřejnou. Trochu byl problém, když se hlásilo 20 lidí současně, ale nakonec se povedlo.
Pokud si Aurasmu „ochočíte“, tak vám každou učebnici dokáže udělat multimediální.